Het Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie

Gepubliceerd op 25 juni 2024 om 23:46

Het Nationaal Plan Versterking Holocaust Educatie is geïnitieerd door de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB). Deze coördinator heeft in 2023 diverse organisaties die zich bezighouden met de herinnering aan en herdenking van de Holocaust, evenals verschillende Joodse organisaties, bijeen geroepen om hun expertise en input te leveren voor een nationale aanpak. Dit initiatief resulteerde in het Nationaal Plan, dat verder is uitgewerkt in samenwerking met de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Betekenis van antisemitisme en de bestrijding ervan

Het rapport onderstreept de dringende noodzaak om de kennis over de Holocaust te versterken, gezien de zorgwekkende toename van antisemitische incidenten in Nederland. Volgens de Monitor Antisemitische Incidenten van het CIDI steeg het aantal antisemitische incidenten in 2023 met 245% vergeleken met 2022. Deze incidenten omvatten uitsluiting, pesterijen, verbaal misbruik, (doods)bedreigingen en fysiek geweld.

Holocausteducatie wordt gezien als een cruciaal middel om kennis over de Holocaust te vergroten, het bewustzijn over de gevolgen van vooroordelen en antisemitisme te versterken, en onwetendheid te verminderen. Historicus en bijzonder hoogleraar Holocausteducatie Marc van Berkel benadrukt dat Holocausteducatie bijdraagt aan het bevorderen van bewustzijn en empathie, en helpt de verwoestende gevolgen van haat en intolerantie te benadrukken .

Het rapport legt uit dat onderwijs over de Holocaust niet alleen essentieel is voor het behoud van historische kennis, maar ook voor het bevorderen van kritisch denken, sociaal bewustzijn en persoonlijke groei. Door leerlingen te onderwijzen over de systematische vervolging en genocide, kunnen zij een beter begrip ontwikkelen van de gevaren van antisemitisme, racisme en andere vormen van discriminatie. Holocausteducatie speelt ook een rol in burgerschapsonderwijs, waarbij waarden zoals mensenrechten en burgerlijke verantwoordelijkheden centraal staat.

Het plan bevat concrete acties om docenten beter toe te rusten voor Holocausteducatie, zoals het verbeteren van pedagogische en didactische vaardigheden, en het bevorderen van het gebruik van kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal. Daarnaast wordt er ingezet op het voeren van lastige gesprekken in de klas over antisemitisme en andere gevoelige maatschappelijke thema's .

Door een geïntegreerde aanpak te volgen, waarin Holocausteducatie zowel op nationaal als internationaal niveau wordt versterkt, streeft het plan ernaar om de Holocaust in het collectieve geheugen van huidige en toekomstige generaties te verankeren en zo bij te dragen aan de bestrijding van antisemitisme en andere vormen van discriminatie.

De noodzaak van onderzoek

Het is de hopen dat niet uit het oog wordt verloren dat educatieve programma's dienen te worden gevoed door onderzoek. Niet alleen onderzoek naar herinneringscultuur maar basaal onderzoek naar wat er gebeurde tijdens de Sjoa en hoe antisemitisme daar een rol in speelde. 

 

DMO 1067737 B Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie Pdf
PDF – 342,5 KB 17 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.