Op 14 en 15 december 2024 worden op de kerstmarkt van de protestantse Michaelisgemeinde in Darmstadt symbolen van de terreurorganisatie Hamas aangeboden. Als souvenirs… Over hoe een kerkelijke kerstmarkt ontaardt in een propagandafeest voor Hamas.
In de Neue Zürcher Zeitung (NZZ) van 24 december 2024 doet redacteur Johannes Boie nauwkeurig uit de doeken wat er aan dit schandaal in de Evangelische Kirche voorafging.
Tussen haakjes: de Joodse gemeente in de Hessische stad heeft officieel aangifte gedaan. De Duitse Justitie doet inmiddels onderzoek. Saillant genoeg heeft de Evangelische Kirche in Hessen en Nassau eveneens aangifte gedaan. “Een opmerkelijke vorm van crisismanagement”, commentarieert de NZZ.
Propaganda voor Hamas op een kerkelijke kerstmarkt?! Hoe kon dat gebeuren? Johannes Boie geeft een simpel, helder antwoord: de organisatie van de kerstmarkt was in de handen gelegd van de groep “Darmstadt 4 Palestine”. ‘Succes’ verzekerd. In plaats van een gezellige, gemoedelijke kerstmarkt naar Duits-christelijke traditie veranderde deze “winterse oase”, aldus de NZZ, bij de Michaelisgemeente in een manifestatie van Jodenhaat.
Terecht tekent journalist Boie hierbij direct aan dat dit schandaal niet zomaar uit de lucht komt vallen. Dat moeten er allang zaken mis zijn gegaan. Een kerkelijke kerstmarkt op Hamas-leest moet voortkomen uit een milieu dat zo’n dieptepunt creëert. En zoals het een goede persmuskiet betaamt, deed Boie grondig onderzoek en brengt belangrijke feiten aan het licht.
Om te beginnen over de rol van de predikant van de Michaeliskerk, Manfred Werner. Zijn publieke verontschuldiging spreekt al boekdelen. Werner rept van “symbolen, die de grens van tolerantie overschrijden” en waarvan hij niet op de hoogte was. “Mij werd verzekerd dat de verschillende groepen, die voor mensenrechten opkomen, op diverse wijze naar de cultuur en het leed van mensen in Israël en Palestijnen willen heenwijzen”, verklaarde de zielzorger.
Johannes Boie laat daarop de logische vraag volgen: “Kan deze verontschuldiging inhoudelijk ook kloppen?” De journalist heeft voor de beantwoording van deze cruciale vraag de officiële uitnodiging voor de kerstmarkt geraadpleegd. Typerend genoeg is deze invitatie inmiddels van de website van de kerk verwijderd, maar nog wel traceerbaar via het internetarchief. En wat ontdekt Boie: geen woord over Israël, noch over de terreur tegen de Joodse staat, noch over de voortwoekerende Jodenhaat.
Vooral één zinsnede uit de tekst van de uitnodiging voor de kerkelijke kerstmarkt in Darmstadt valt de NZZ-redacteur in het bijzonder op: “Palestina is een multireligieus land, waarin niet alleen moslimse, maar gewoon ook Joodse en christelijke mensen thuis zijn.”
“Deze zin laat zich slechts zo interpreteren dat Israël eigenlijk Palestina is”, analyseert Johannes Boie, “want slechts daar wonen Joodse en christelijke mensen. In dit geval zou Israël hier -op de website van een Duitse kerkelijke gemeente- het recht op bestaan worden ontzegd; van Israël wordt “Palestina” gemaakt. Een andere uitleg, namelijk dat de Palestijnse gebieden als thuisland van de Joden bedoeld zijn, is zo onzinnig, dat ze uitgesloten is.”
Echter, Boie heeft nog meer pijlen op zijn boog om exact het ongeestelijke, politiek ideologische kader te schetsen van de omstreden kerstmarkt van de Michaelisgemeente. Zo werd de kerstmarkt op verschillende plaatsen aangekondigd als “antikolonialistische kerstmarkt”. De Joodse staat figureert in deze optiek derhalve als een koloniale macht. Politiek en historisch incorrect, kritiseert de NZZ-redacteur. “Dat komt overeen met het narratief van radicale haters van Israël en Joden.”
Interessant genoeg duikt Pfarrer Manfred Werner eveneens in de uitnodiging op. Zelfs zijn optreden wordt aangekondigd. “Dit alles spreekt ervoor dat de verontschuldiging niet zo waarachtig is als men van een predikant kan verwachten”, constateert de onderzoeksjournalist.
De gemeentepredikant is trouwens ook nog eens in de aanval gegaan toen het kerkelijke schandaal van de Hamas-propaganda aan het licht kwam. Ook dat past slecht bij een excuus. Mikpunt van Werners woede is de journalist die het gewaagd had de terreurverheerlijking op de kerstmarkt publiek te maken. “De handelwijze van de journalist, die deze symbolen schandaliseerde, wijs ik af. Ik had de dialoog met hem gewenst.”
Alweer een zin uit de mond van de gemeentepredikant die boekdelen spreekt. In de woorden van Johannes Boie: “De symbolen -vermoedelijk strafbare indicaties van volksopruiing- zijn bijgevolg wellicht zelfs niet zo erg geweest – een journalist heeft ze “geschandaliseerd”. In plaats van de dialoog aan te gaan. Voor de controlefunctie van de media heeft de kerkelijke functionaris blijkbaar geen begrip.”
Als een goede journalistieke speurder schetst Johannes Boie daarna uitvoerig het reilen en zeilen van de Michaelisgemeinde van Pfarrer Manfred Werner. De onchristelijke ontsporing op de kerstmarkt van 14 en 15 december vloeit daaruit voort. Met bijvoorbeeld een recente spreker/auteur die de weerzinwekkende misdrijven van Hamas jegens weerloze Israëlische burgers respectievelijk rechtvaardigt, bagatelliseert en zelfs in twijfel durft te trekken, was het kerkelijke dieptepunt als het ware voorgeprogrammeerd.
Te hopen valt dat de leiding van de Evangelische Kirche in Hessen en Nassau (Bijbelse) (Bijbelse) orde op zaken stelt in de Michaelisgemeente in Darmstadt.
Bron: bijdrage van Johannes Boie in de Neue Zürcher Zeitung (24 december 2024) onder de titel “Judenhass, Schwurbler und Esoteriker: Evangelische Gemeinde auf Abwegen”.
Reactie plaatsen
Reacties